18 Eylül 2012 Salı

Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesi


Geçen yıl almış olduğum Bahçe Bakımı eğitiminden sonra bu yıl da Nezahat Gökyiğit Botanik Bahçesinde bu gün Uygulamalı Bahçıvanlık Eğitimimi almaya başladım. Her gittiğimde beni bambaşka çehreyle karşılayan NGBB'sinin yeri Ataşehir-Yenişehir-Çamlıca sapağında otobanın kalın kolları arasında sıkışmış vaziyette. Bu gün bu doğa kütüphanesi, arberatum, botanik bahçesi, mesire yeri, çocukların ve büyüklerin (bendeniz) yeşille kucaklaşıp bu konuda eğitim aldıkları yerin 2025 yılına kadar, Karayolları ile yapılan anlaşma gereği, var olacağını daha sonrasının Allah kerim olduğunu öğrendim..içim cız etti. Hızla yok olmaya yüz tutan yeşil alanlarımız tek tek gözümüzün önünden silinirken bir Kadıköy'lü olarak buna engel olmak için çaba harcamaya kendi kendime söz verdim. Hafta sonları oraya gidince pek çok kez şunu fark ettim. Göç edip şehire gelenler özellikle acayip toprak, yeşil hasreti içindeler. Bu bölgelerde beton duvarlar ardına adeta hapsolmuşlar. Köyünde bağında bahçesinde olsa, toprağa basacak az da olsa ekip biçecekti ahhh hayat şartları onu göçe zorlamasaydı. Botanik bahçesinde çoluk çocuk 2-3 jenerasyon aile üyelerini çimlerde, göletin kıyısında izliyorum. Evlenenler, nişanlananlar burada bol bol fotoğraf çektiriyorlar. Çocuklar piknik yapıyor, ördekleri, kazları izliyorlar. Gönüllü bahçıvanlardan eğitim alıyorlar. Bu vakıfın hiç bir geliri yok, bağışlar ve basmış oldukları kitaplar, dergiler dışında..Otoparkta yüzlerce araba oluyor; 1 TL bile vermeden içeri giriyor tam gün kalabiliyorlar. Böyle yer İstanbul'da imkansız:)) Bazen bedava olduğundan mı nedir? insanlar ağaçlara, çiçeklere pek bi hoyrat davranabiliyor; üzülüyorum. Onları uyaracak kontrol edecek bir görevli elbette yok..tek kontrol vicdanları..
Bahçenin bu gün çok tenha günüydü ne de olsa okulların çoğu dün açıldı. Bizim eğitimcilerimiz ve benim gibi bahçıvan olmaya çalışan birkaç yürekli dışında 3-5 kişi yürüyüşe gelmişti. Tavsiyem böyle günleri ve saatleri ziyaret için yakalamanız. Sanırım 17:00'ye kadar açık. Bu güzelim botanik bahçesinin 2025 yılından sonra içine düşebileceği bilinmezlik benim gibi tüm görenlerin uykusunu kaçırabilir. Karayollarına, Tarım Bakanlığına, Çevre Bakanlığına ileriki  günlerde yazacağım dilekçeyi sizlerle paylaşırım siz de istiyorsanız dilekçe yazabilirsiniz, burayı kaybetmemek ve beton  yığınlarına teslim etmemek için..
 
1988-1989 yılında bir yıl kadar Londra'da kalma şansını elde ettim en çok nereye gittim biliyormusunuz? Kew Gardens niye mi? İlk gittiğimde büyülenmiştim. Daha sonraki ziyaretlerimde ise ya bir dans gösterisi, ya bir festival bir etkinlik ya da çıplak ayakla yürüyüp sandviçlerimizi yemek için..doğaya koşmak için sebep de gerekmez çoğu zaman.. Bu bahçeler 16-17 yüzyıldan beri aşağı yukarı 1700'lü yıllardan beri devam eden bir geleneğin ürünü. http://www.kew.org Bir botanik bahçesini ayakta tutmak, hiç de 1-2 yıllık faize para yatırmaya benzemez 50-60 yıl dahi çok çok az bir süredir bitki, çiçek işinde..Hesaplayacak olursa bu bahçe aşağı yukarı 300 küsur yıldır ayakta, her gün yeni programlar, endemik bir çiçeğin veya hasta yüz yıllık bir ağacın hayata döndürülmesi ile renkleniyor. Her yıl festivaller, yarışmalar düzenleniyor. Biz de böyle bahçeleri yüzlerce yıl yaşatmalıyız. Şehirlerin asıl zenginlikleri tarihi şehir dokusuyla birlikte bu yüzyıllık bitki örtüsüdür.   
 
Keukenhof Bahçeleri(Hollanda) ise her ne kadar 19.YY da şekillenmeye başladıysa da ilkin 1641 yılında çiftlik evi olarak başlamış ve gelişmiştir yani bu bahçenin de 360 yıllık bir geçmişi var aşağı yukarı..http://www.keukenhof.nl/
Ben geçen sene NGBB'de pek çok eğitim aldım ve bunların hepsini hafta sonları gerçekleştirdim. Yani yapmak istiyorum zamanım yok demek yersiz. Hangi eğitimler mi? Mesela Saksıda Bitki Yetiştirme, Doğa Fotoğrafçılığı-Makro Kursu, Bitki Teşhis Atölyesi, Ardışık Bitkilendirme üstelik bu eğitimlerde bizlere son derece saygın eğitimciler destek oluyor; her sorumuza sabırla cevap veriyor.
Bahçede Anadolu'nun çeşitli yerlerinden getirilen endemik bitkiler çoğaltılmaya çalışılıyor. Kaybetmemek için uğraşılıyor.. 
 
  
http://www.keukenhof.nl
http://www.kew.org
http://www.youtube.com/watch?v=oOrNncZK4co

Hiç yorum yok: